“پیروزی یک امر دفعی نیست، یک فعل استمراری است. مردم فلسطین ناگهان پیروز نخواهند شد بلکه هر روز دارند به سوی پیروزی پیش می‌روند.”

اجرای نقاشی در حاشیه نشست بین‌المللی افق نو
۱۹ تا ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
مشهد مقدس، هتل الغدیر، سالن صبا
ممنون از محسن اسلامزاده و رضا غریبی

golmikh-news-felestin-04
golmikh-news-felestin-03
golmikh-news-felestin-05
golmikh-news-felestin-06
golmikh-news-felestin-02
golmikh-news-felestin-01
golmikh-news-felestin-07
golmikh-news-felestin-08
golmikh-news-felestin-09

مصاحبه روزنامه قدس با سیدمحمدرضا میری

• از ایده تا اجرا

این هنرمند مشهدی در گفت و گو با خبرنگار ما درباره ماجرای شکل گیری ایده این تابلوی نقاشی می‌گوید: برگزارکنندگان همایش افق نو با من تماس گرفتند و پیشنهاداتی برای اجرای برنامه‌های جانبی در حاشیه برپایی کنفرانس داشتند، از نمایشگاه پوستری که محصولات نهضت پوستر انقلاب را به نمایش گذاشته بود تا انتشار کتاب «رمی جمرات» با مقدمه سه زبانه که بیش از ۱۰۰ محصول گرافیکی با موضوع صهیونیسم ستیزی در آن چاپ شده بود و به شرکت کنندگان همایش هدیه داده شد. تولید تابلوی نقاشی هم یکی از اتفاقات حاشیه‌ای این همایش بود که اجرای آن به روز آخر رسید، کشیدن تابلو را صبح شروع کردم و تا زمان اختتامیه همایش به پایان رسید.
او درباره ایده این تابلو توضیح می‌دهد: سعی داشتم که نمادها همه فهم باشد و پیچیدگی نداشته باشد. به لحاظ رنگ هم سعی کردم تا این اثر از تنوع رنگ بهره‌مند باشد و فضای امید و نشاط را به بیننده منتقل کند. ضمن اینکه میهمانان همایش هم پیشنهادهایی داشتند، مثلاً برخی می‌گفتند صحنه جنایات اسرائیل در نسل کشی فلسطین هم در اثر باشد اما در این تابلو سعی کردم به رشدی که به پیروزی منجر می‌شود، اشاره کنم به همین دلیل از فرم‌ گیاهی که از سنگ بالا می‌آید و نماد انتقاضه هستند، بهره بردم.
به اعتقاد میری، پیروزی یک امر ناگهانی نیست بلکه اتفاقی است که طی زمان می‌افتد و رشدی است که مردم فلسطین را قدم به قدم به نصرت نزدیک می‌کند. او می‌افزاید: در این تابلو، فضای رشدی که از سنگ انتفاضه تا برافراشته شدن مسجد الاقصی (که مسجد هم نماد عظمت است) ادامه می‌یابد را به تصویر کشیدم و سعی کردم که طرح، پیچیده نباشد ضمن اینکه فرصتی هم برای ایجاد پیچیدگی نبود و بیننده بایستی طی زمان کوتاهی به نتیجه می‌رسید.

■ هنر مسائل جامعه را از لایه نخبگانی به لایه مردمی منتقل می کند.
این فعال فرهنگی درباره بازخوردهای اثرش می‌گوید: بازخوردها بسیار خوب بود، ضمن اینکه میهمانان خارجی همایش هم از این اثر استقبال کردند و این تابلوی نقاشی، زبان گویایی برای بیان حرف‌هایش داشت. در فضای مجازی هم از این کار استقبال خوبی شد.
او با اشاره به خاطره جالبش از اجرای این اثر می‌گوید: برخی می‌گفتند که فقط برای تماشای نتیجه تابلو، به اختتامیه همایش آمدند چون مراحل اجرای آن را دیده بودند، مشتاق بودند که نتیجه کار را ببینند، قطعاً برای مخاطب جذاب است که مسیر تکامل یک اثر هنری را ببیند.
میری که حدود سه دهه از فعالیتش در عرصه گرافیک، نقاشی و نقاشی دیواری می‌گذرد و اکنون وارد فضای ویدئوگرافیک شده است، درباره ضرورت ورود هنرمندان به مسائل روز می‌گوید: به نظر می‌رسد محصول هنری پیرامون موضوعات روز، آن را تبدیل به مسئله مردم می‌کند. یعنی به مردم انگیزه می‌دهد که درباره آن موضوع صحبت کنند یا با آن مسئله ارتباط بگیرند وقتی برای موضوعی، ترانه‌ای تولید می‌شود یا رمانی نوشته می‌شود، مردم با آن موضوع بیشتر ارتباط می‌گیرند و درباره آن بیشتر حرف می‌زنند، در واقع آن موضوع برایشان تبدیل به مسئله و دغدغه می‌شود.
به باور این هنرمند، موضوعات روز برای ارتباط گرفتن با مردم باید از مسیر هنر، ورود پیدا کند تا مردم ذوق و حوصله ارتباط با آن مسئله را پیدا کنند. هنر در هر موضوعی ورود کند، آن موضوع را در جامعه گسترش می‌دهد.
او یادآور می‌شود: اتفاقات رسانه‌ای حاشیه همایش افق نو، آن را مفید فایده می‌کند، مستندها و اخباری که در این باره تهیه می‌شد یا برپایی نمایشگاه پوستر و اجرای تابلوی نقاشی سبب می‌شود که آن موضوع یا حرف، به لایه‌های بعدی اجتماع برسد وگرنه همه اتفاقات در لایه نخبگانی می‌ماند، اما هنر این محتوا را از لایه نخبگانی به لایه‌های مردمی منتقل می‌کند.

 

 

•فایل پوستر نقاشی

•لینک کلیپ نقاشی

•لینک فایل هدیه