کارگاه نقش بهشت در بهشت مشهد
نشست خبری دومین کارگاه هنری _ تخصصی «نقش بهشت» صبح پنشنبه در محل موسسه آفرینش‌های آستان قدس رضوی با حضور جمعی از اساتید، حمایت کنندگان برگزار شد.

golmikh-news-behesht-11
 
در این نشست سیدمحمدرضا میری، دبیر نهضت مردمی پوستر انقلاب با ابراز خرسندی از اتفاق جدیدی که در روند هنر دینی و انقلابی در حال رخ دادن است اظهار داشت: ((با نقش خوبی که آستان قدس رضوی و موسسه آفرینش‌های آستان قدس رضوی ایفا می‌کند و نگاه خوب و انرژی بخشی که از این ناحیه به هنرمندان در سراسر کشور منتقل می‎شود طلیعه‌ای از اتفاقات خیلی خوب در هنر دینی انقلابی را پیش رو داریم)).
وی در ادامه در خصوص نقطه‌ویژگی این کارگاه اذعان داشت: ((ویژگی اصلی این کارگاه تغییر ماهوی است که در خود طراحان ایجاد می‌شود و علارغم اینکه دوستان طراح تلاش می‌کنند تا محصولات خوب و در شأن امام و شیعیان تولید کنند، پس از بازگشت از این اردوی بزرگ قطعاً در زمینه‌های فنی و ماهیتی، هنرمندان قبلی نخواهند بود و رشد بیشتری در تولید آثار خود خواهند داشت که این تغییر در کارگاه سال گذشته نیز به خوبی محسوس است)).
میری در ادامه با اشاره به کارکردهای این کارگاه بیان داشت: ((با توجه به انشقاق بین هنرمندان با میراث هنری و فرهنگی خود، اتفاقاتی مثل کارگاه نقش بهشت که با قریب به ۸۰ هنرمند از سراسر کشور شکل می‌گیرد، باعث می شود بتوان گامهای بزرگی را برای بهره‌مندی از این میراث عظیم برداشت)).
 
golmikh-news-behesht-07
 
در ابتدای این نشست استاد مسعود نجابتی، استاد ناظر کارگاه نقش بهشت نیز با اشاره به برگزاری این کارگاه در آستانه دهه کرامت بیان کرد: ((شاهکارهای هنر ما در فضای هنر دینی شکل گرفته است، اما متأسفانه چندسالی است که شاهد تهاجم فرهنگی و ضعف آکادمیک هنر در ایران هستیم، اتفاقات ناخوشایند در حوزه تولیدات فرهنگی کشور، رخنه کردن نقوشی با منشأ غربی بواسطه فضای رسانه‌ای و عدم آشنایی لازم و کافی هنرمندان با میراث فرهنگی_بومی و خصوصاً نوشتاری دلیل برگزاری این کارگاه بوده است)).
وی ادامه داد: ((هدف از برگزاری این کارگاه، آموزش به فعالان و هنرمندان علاقه‌مند در این زمینه و طرح درسی آکادمیکی جامع برای ارائه به دانشگاه‌ها است و کسانی که در این کارگاه سه روزه شرکت می‌کنند با راهنمایی اساتید برجسته در بخش‌های آشنایی با نقوش، خطوط و کتیبه‌ها، رنگ در معماری اسلامی و ترکیب و طراحی آموزش‌های لازم را خواهند دید)).
وی در ادامه یکی از خواص این کارگاه را حداقل آشنایی و اجرای تمیز و تفاوت قائل شدن ساختاری نقوش اسلامی با سایر نقوش برشمرد و تصریح کرد: ((ما شاهد دوره‌های مختلف تاریخی در آستان قدس هستیم اما تصورمان این است که در این سه روز حداقل با مکاتب و سبک‌های مختلف هنر ایرانی اسلامی آشنا شوند و مهم‌ترین نکته این است که با طیف رنگی ایرانی اسلامی‌ای آشنا شوند که با طیف رنگی که الان در دنیا آموزش داده می‌شود متفاوت است)).
وی در پایان خاطر نشان کرد: ((امیدواریم که این کارگاه فرصتی باشد که هنرجویان مشق نظری خوبی را نسبت به این قضایا داشته باشند و در ادامه نیز این مباحث را به صورت تخصصی دنبال کنند)).

در ادامه این نشست علی ثابت نیا، مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی از برگزاری این کارگاه در جوار حرم مطهر رضوی، در سالن اجتماعات خبر داد و افزود: ((خدمت در تعریف جدید صرفا در حرم رضوی استفاده نمی‌شود بلکه هر فرد مسلمانی در منطقه جغرافیایی خود می‌تواند با نیت خدمت به حضرت رضا(ع) قدمی بردارد)).
وی در ادامه افزود: ((خروجی این کارگاه در درجه اول در راستای برنامه‌های تبلیغی آستان قدس رضوی و زائران حرم مورد استفاده قرار خواهد گرفت، همچنین آثار نهایی نیز در پورتال و سایت‌های موسسه آفرینش‌های آستان قدس به نمایش گذاشته خواهد)).

golmikh-news-behesht-08
 
در ادامه این نشست نیز حامد مغروری، از اساتید کارگاه و موسسان مجمع طراحان انقلاب اسلامی آیه اصفهان، با اشاره به تجربیات کسب شده در نشست ابتدایی حرم حضرت معصومه(س) اظهار کرد: ((برای استفاده بهتر و برگزاری کارگاه به بهترین شکل، فراخوانی را منتشر شده که از طریق این فراخوان، هنرمندان آثار خود را از طریق سایت کانون هنر شیعی ارسال و طبق فرم ثبت‌نامی که داشتند توسط هیئت داوران انتخاب شدند)).
مغروری با اشاره به تفاوت نقش بهشت با دیگر کارگاه‌های برگزار شده در سطح کشور عنوان کرد: ((تولید آثار این کارگاه براساس نقوش و آرایه‌های معماری داخل مکان حرم رضوی انجام می‌پذیرد، طراحان با دقت و دید ریزبینانه به این نقوش، بایستی کارهایی را که برگرفته از اساتید قدیمی در حرم رضوی با نیت و خلوص بالا به تصویر کشیده شده ارائه دهند که این آثار در مراسم اختتامیه به نمایش گذاشته خواهد شد)).

golmikh-news-behesht-12
 
سید محمدرضا میری در پایان این نشست در ادامه موسسه آفرینش‌های آستان قدس رضوی، کانون هنر شیعی، نهضت مردمی پوستر انقلاب و مجمع طراحان انقلاب اسلامی استان اصفهان (آیه)، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی را از برگزار کنندگان این کارگاه برشمرد و افزود: ((در این کارگاه پذیرای ۸۰ شرکت‌کننده از سراسر کشور در مشهد مقدس هستیم که ۲۵ نفر آنان خانم و ۵۵ نفر آنها آقا هستند)).

golmikh-news-behesht-05

golmikh-news-behesht-06

golmikh-news-behesht-03

golmikh-news-behesht-02

golmikh-news-behesht-13golmikh-news-behesht-01