عصر دیروز در افتتاحیهی فراخوان کشوری کارگاه پوستر وحدت، حبل الله، که توسط نهضت مردمی پوستر انقلاب و کانون هنر شیعی در حال برگزاریست، گرافیستها، طراحان و کارتونیستها از سراسر کشور دور هم جمع شدند تا با موضوع وحدت به تولید پوستر بپردازند. کارگاهی که شروع آن با مطالب و سرفصلهای مهمی همراه بود و میتوان نام آن را اردوی جهادی پوستر و تولید محصول در زمینه گرافیک گذاشت.
«تصویر، وضوح و ابهام»، عنوان مبحثی بود که استاد مسعود نجابتی در افتتاحیهی کارگاه تولید پوستر حبل الله ارائه داد.
ایشان با بیان اینکه کارگاه تولید پوستر حبل الله یک اردوی جهادی جهت پیدا کردن راه حل بصری برای بزرگترین مسئله جهان اسلام است، گفت: پوستر صرفا یک اثر هنری نیست و باید با مخاطب ارتباط بگیرد.
مسعود نجابتی گفت: ابهام در تصویر بزرگترین مانع ارتباط بصری است. گاهی یک مفهوم در ذهن هنرمند شفاف نیست. گاهی معنا برای هنرمند شفاف است، اما نمیتواند ایده را خوب پرداخت کند و از فنون بصری به خوبی استفاده نمیکند.
از این مهمتر زمانی است که طراح عنایتی به برقراری ارتباط با مخاطب ندارد و این را مهم نمیبیند. به عبارتی در هنگام طراحی، گرفتار هنر برای هنر است.
وی افزود: پوستر یک رسانه است و باید پیام را ابلاغ کند. لااقل ما که در این کارگاه جمع شده ایم این رسالت را حس میکنیم که باید ملتزم به مخاطب باشیم، پس حرفهای من در این کارگاه در همین چهارچوب است.
استاد نجابتی با اکران پوسترها و آثار تاثیرگذار، از بکارگیری تکنیکها در این آثار برای مخاطب صحبت کرد و گفت: در غرب جریانی به عنوان موج نو وجود دارد، که غالب هم نیست و تنها جریان ضعیفی در کنار بقیه جریانهای مهم تولید کننده است. متاسفانه گاهی تاثیرات این موج نو را در جامعهی خودمان مشاهده میکنیم و حتی توسط برخی تحصیل کردهها و خارج رفتهها در بین دانشجویان و هنرجوها ترویج میشود؛ میگویند جریان اصلی در طراحی، همین هنر برای هنر است و بس!
وی افزود: این آثار متاسفانه از نظر ارتباط و درک مخاطب عقیم بوده و فقط در جشنوارهها و محافل روشن فکری دیده میشود اما در بسیاری از مواقع هرکس قائل به آن نباشد متهم به ارتجاع و امّل بودن و کلیشه ای بودن میشود.
البته کلیشه در نظر ما محکوم است و باید در خلاقیت ارتقاء پیدا کرد. مقدس بودن هدف هیچ کوتاهیای را توجیه نمیکند.
مسعود نجابتی با توضیح دربارهی بعضی آثار گرافیکی گفت: پوستر نباید فقط زیبا باشد. از نگاه بسیاری از اندیشمندان حوزهی هنرهای بصری، مهمترین اصل برقراری ارتباط و وضوح دربیان تصویر است.
این گرافیست صاحب نظر کشورمان خاطر نشان کرد: سزاوار است ما در این کارگاه، مفهومی روشن را به روشنی بیان کنیم. وتوقع موزه و جشنواره نداریم . جای اصلی آثار این کارگاه در خیابان ، بین مردم و محافل اجتماعی است.
هنر وحدت آفرین است.
همچنین در ابتدای این برنامه حجه اسلام میرزایی به اهمیت، ضرورت و اثرگذاری تصویر در بیان یک مفهوم اشاره کرد و به صحبت دربارهی اهمیت وحدت پرداخت و گفت: ” هنر وحدت آفرین است .”
وی در بیان چگونگی این وحدت آفرینی بیان کرد: هنر اگر دارای حسن فعلی و حسن فاعلی باشد وحدت آفرین است. خداوند مفاهیم ذهنی کلی را القا نمیکند، بلکه با کلمات تصویرگری میکند. آنچه وحدت شکن است مذاهب نیستند ، فعل اهل مذاهب است.
حجه الاسلام میزرایی افزود: مسئلهی وحدت، مسئلهای صرفا تشریعی، فقهی و سیاسی نیست. وحدت نیاز وجودی انسانهاست و حرکتهای تفرقه افکن حرکتهای غیر اخلاقی هستند. همچنین ایشان تاکید کردند: مناسبت وحدت، یک بحث شیعه و سنی نیست، یک بحث توحیدی است .
نهضت مردمی پوستر انقلاب، با همکاری کانون هنر شیعی، فراخوانی را با موضوع وحدت، بزرگترین مسئله جهان اسلام، برگزار کرده است.افتتاحیهی این کارگاه سه شنبه ۲۴ آذر در سالن همایش عصرآفتاب مسجد مقدس جمکران برگزار شد.
حجهالاسلام محمد جواد قاسم پور، دبیراجرایی این فراخوان، ضمن اشاره به ضرورت وحدت گفت : این اولین بار است که قریب به ۹۰ طراح، گرافیست و کارتونیست از سراسر کشور دور هم جمع شده اند تا برای این مسئله در حوزهی هنر گرافیک و پوستر تولید محصول کنند تا شاید بخشی از خلا موجود در این فضا جبران شود.
وحدت در روزگار کنونی و در شرایط خاص کشورمان ایران، به عنوان کشوری که آرمانش صدور انقلاب است، مورد هجمههای زیادی از طرف دشمنان داخلی و خارجی قرار میگیرد. مفهومی که با توجه به آموزههای دینی و شرایط اجتماعی باید بسیار مورد توجه باشد و در صورت پایبندی به آن ازطرف افکار و ادیان و مذاهب مختلف، کمترین نتیجه امنیت، این گمشده ملت ها، خواهد بود…
ثبت ديدگاه