golmikh-projects-serre-masturi-logo

 

• پروژه‌ی تولید مجموعه پوستر نمایشگاهی سر مستوری با موضوع عفاف

• به سفارش فرهنگسرای حجاب

• مدیر هنری: سید محمدرضا میری

• طراحان مجموعه: محمد رازقی/ زینب ربانی خواه/ مرجانه رنجبر/ ریحانه سادات سجادی/ نعیمه فاضلی/ حمید قربانپور/ آزاده قربانی/ زینب گراوندنیا

• طراح نشان نوشته: حمید قربان پور

موضوع عفاف دارای حوزه ی وسیعی است که حجاب تنها یکی از مصادیق آن است.
بدیهی است با سوء برداشت بسیاری از متصدّیان، این مصداق آنقدر پررنگ شده که متاسفانه مجالی برای سایر مصادیق عفاف نگذاشته است.
فرهنگسرای حجاب مشهد این دغدغه را دارد که به سایر مصادیق عفاف از قبیل عفاف در رفتارهای اجتماعی، عفاف در معاشرت‌های حقیقی و مجازی، عفاف در محیط کار، عفاف در بازار و… نیز بپردازد. رویکرد این فرهنگسرا تعامل و مهارت آموزی است.
مجموعه ی سرّ مستوری حاصل همین دغدغه‌ی مشترک است.
تامین محتوای خوب و کاربردی از طرف فرهنگسرا، در ارتباط گیری شفاف و آسان طراحان بسیار موثر بود.
از آنجا که مخاطب این مجموعه عموم بانوان هستند، می‌طلبید که ایده پردازی‌ها در عین زیبایی و بدیع بودن ، بسیار آسان و همه فهم باشد.

دغدغه‌های شخصی هرکدام از طراحان در ایده پردازی آنان موثر بوده است، به عنوان مثال زینب ربانی خواه می‌گوید طرز صحبت ما، لحن گفتار و کلماتی که به کار می‌بریم در هر محیط و با هر فرد متفاوت است و همین موضوع ایده‌ای شد برای پوستر. کلماتی که در ارتباط با دوستمان به کار می‌بریم مطمئنا مناسب ارتباط با یک غریبه نیست و نباید از این نکته در مکالمه‌های تلفنی خود در مکان‌های عمومی غافل شویم.
اتوبوس یکی از این مکان‌هاست که افراد زیادی مخاطب غیر مستقیم صحبت‌های ما هستند و توجه به لحن گفتار و کلمات انتخابی، نشان از داشتن حریم برای خودمان است.

آزاده قربانی از دیگر طراحان مجموعه معتقد است دقت در حریم خصوصی از نشانه های فرد عفیف است. او در پوسترش پنجره‌های بدون پرده را به صفحه نمایش تلویزیون تشبیه می‌کند که در شب درون خانه را به نمایش میگذارد و حریم خانواده را خدشه‌دار می‌کند.

در پوستر مرجانه رنجبر جوامع مجازی و آسیب های حقیقی آن نشان داده شده، فضایی که از نظر او گاهی همان فضای خلوت با نامحرم در اسلام است.به گفته‌ی او ارتباطات ما در فضای مجازی به مرور زمان فضای متفاوتی نسبت به فضای حقیقی پیدا می کند. مثلا ممکن است ما در فضای حقیقی هیچ وقت با نامحرم شوخی یا درد و دل نکنیم ولی در فضای‌هایی از این دست، به مرور آلوده‌ی این اتفاقات می‌شویم و متاسفانه بنظرمان هم بد نمی‌آید . کم کم صمیمت‌های ایجاد شده باعث اعتمادهای کاذب می‌شود و امکان آسیب به وجود می‌آید.

حمید قربان پور از طراحان مجموعه می‌نویسد: وقتی سفارش این پوستر به بنده رسید بسیار خوشحال شدم. در حقیقت دغدغه‌ای بود که با آن درگیر بودم. حضور دختران و زنان در بازار، آن هم نه برای خرید بلکه برای بازارگردی! موضوعی که متاسفانه این روزها بیشتر از قبل شاهدش هستیم.
در پوسترم سعی کردم فردی را نشان دهم که در بازار می‌چرخد و گاها شاید خریدی هم بکند، ولی نه خریدی که ضروریست، خریدی از نوع مصرف زدگی و خرید نگاه ها! اینکه در بازار بچرخی و عده ای تو را تماشا کنند و قیمت بپرسی و با صاحب مغازه بر سر هیچ چانه بزنی و…
در پوسترم سعی کردم این اتفاق چندش اور جلوه کند و امیدوارم حس خود را به درستی به بیننده منتقل کرده باشم.

مجموعه ی کامل پوسترهای سر مستوری ۱۲ فریم است که می‌توانید فایل قابل چاپ آن را از اینجا دانلود نمایید.

golmikh-projects-serre-masturi-12golmikh-projects-serre-masturi-11golmikh-projects-serre-masturi-06golmikh-projects-serre-masturi-01golmikh-projects-serre-masturi-03golmikh-projects-serre-masturi-09golmikh-projects-serre-masturi-05golmikh-projects-serre-masturi-04golmikh-projects-serre-masturi-02golmikh-projects-serre-masturi-08golmikh-projects-serre-masturi-07 golmikh-projects-serre-masturi-10