paveh

امسال برای دومین بار موسسات فرهنگی مستقل مردمی در سراسر کشور از نایب امام عصر، حکم مستقیم مقاومت گرفتند.
رهبر معظّم انقلاب در سخنرانی نوروزی سال ۹۳ و ۹۵ در حرم مطهر رضوی به این موسسات فرمان فعالیت مستمر و تداوم و توسعه دادند.

[۱] با کنار هم قرار دادن فقرات این دو سخنرانی، می توان این فرمان را چیزی شبیه به فرمان مستقیم حضرت امام خمینی به نیروهای نظامی و انتظامی و مردمی برای شکست حصر پاوه دانست.
در جریان حصر پاوه و کوتاهی های دولت و ارتش، امام بر آن شدند تا به عنوان فرماندهی کل قوای مسلّح، و بدون رعایت سلسله مراتب، ضمن تعیین ضرب‌الأجل برای دولت و ارتش، به طور مستقیم به تک تک یگان ها و نیروهای نظامی و انتظامی مستقر در منطقه دستور ورود به قائله دهند.[۲]

فرمان مستقیم

فرهنگ انقلابی ما، چیزی که از دشمنی بیرونی و سوء تدبیر درونی بشدت مورد تهدید بوده و هست، این سال‌ها در شرایطی قرار گرفته که بارها موضوع صحبت و ابراز دغدغه‌ی جدی مقام معظم رهبری با مردم و مسئولین بوده است.
تغییر باورهای مردم، کمرنگ شدن روحیه انقلابی و فرهنگ ایثار و شهادت، برخی از هشدارهای معظم له به مسئولین بوده که البته از جانب مسئولین توجهی درخور به آن نشده است.
به نظر می رسد بی توجهی دولت و سازمان‌های متولی فرهنگ آنقدر جدی است که مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده کل قوای فرهنگی بر آن شده‌اند تا از سازوکار دولتی عبور کرده و به طور مستقیم به نیروهای فعال انقلابی و حزب اللهی فرمان حرکت و تلاش دهند. هشدار به وزارت فرهنگ درباره گرایش به نیروهای ضد انقلاب و الزام این نهاد به روی آوردن به نیروهای حزب اللهی در عرصه‌ی هنر وجه شباهت دیگر این سخنان به پیام امام است.

مهمات هم نرسد، باید مقاومت کرد

کارکرد دیگر این دستور و شباهت دیگری که به فرمان امام در شکست حصر پاوه دارد، ایجاد روحیه و انگیزه ی مقاومت در رزمندگان فرهنگی و جلوگیری از یاس حاصل از مانع تراشی‌ها و اشتباهات خواسته و ناخواسته‌ی دستگاه‌های دولتی و حتی نهادهای کهنه کار یا نوبنیاد انقلابی است.
در واقع هر آنچه از امکانات و مهمّات و پشتیبانی و سازماندهی که در این جبهه به نیروهای خط مقدم نمی‌رسد، تا زمانی که این ارتباط مستقیم ولایت و تولّی وجود دارد، عامل گسست این جبهه نخواهد شد.
در یک کلام مهمترین عامل احساس هویت و باور به وجود جبهه‌ی فرهنگی انقلاب این خطاب و رسمیت‌دهی توسط حضرت آقاست ولاغیر.
تأکید معظّم له در حکم آغاز دوره‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستور ایشان مبنی بر ایفای نقش حلقه‌های مکمل و تسهیل‌گر و الهام‌بخش در فعالیت‌های خودجوش و فراگیر مردمی عرصه‌ی فرهنگ نیز، موید این هویّت جدّی است.[۳]

یک فرمان و دو نکته

در این فرمان دو نکته نباید مغفول بماند.
اول آنکه این فرمان از قابلیت تشکل های مردمی در پذیرش مستقیم چنین دستوری حکایت دارد. تشکّل‌هایی که بدون هیچ دستور و ابلاغی تاسیس شده‌اند و با هدف ارائه‌ی آمار فعالیت نمی‌کنند. بلکه پیش از این ثابت کرده‌اند که آغاز و ادامه‌ی فعالیتشان بر اساس دغدغه های مطرح شده از سوی رهبر انقلاب است و خود را در درگاه الهی مسئول می‌دانند. این مجموعه‌ها نشان داده‌اند که این قابلیت را دارند تا مستقیما از بیانات رهبرشان سرمشق بگیرند.
از طرفی این تشکل‌ها اگرچه با بودجه‌های دولتی زیرساخت و فعالیهایشان رشد خواهد کرد اما بهیچ وجه معطّل این بودجه‌ها نمی‌مانند. و حرکت خود را مستقلاً آغاز کرده و ادامه می دهند.
این آمادگی و آزادگی و گوش به فرمانی، قابلیتی است که لیاقت خطاب مستقیم را از جانب رهبر انقلاب به این تشکّل‌ها می‌دهد.
و دومین نکته اینکه این خطاب صرفاً باعث مباهات و تفاخر نیست. بلکه وظیفه‌ای بس سنگین‌تر از قبل را بر دوش تشکل‌های مردمی قرار می‌دهد.
امروز، مسئله‌شناسی دقیق، کار کارشناسی، اقدام بهنگام، اخلاق صحیح تشکیلاتی، اخلاص در بیان و عمل و…بیش از پیش برای ما ضروری به نظر میرسد.
امروز همانقدر که کار بر تشکل‌های مردمی سخت گردیده، به مراتب بر نهادهای انقلابی که وظیفه‌ی حمایت از آنان را داشته اند سخت تر و گران‌تر گردیده است.

وظیفه دولت، مطالبه مردم

بدون شک این فرمان و مطالبه‌ی مردمی برای عملی شدن آن، باید موتور محرکی باشد تا ساختارهای فرهنگی نظام هر چه سریعتر و صحیح‌تر نقش خود را ایفا نمایند و با هدر دادن امکانات و زمان، آب در آسیاب دشمن نریزند. اگر چه تا آنروز مقاومت مردمی در سنگرهای فرهنگی در ساسر کشور ادامه خواهد داشت امّا مسئولیت آنچه را که از نیروی انسانی، انگیزه و باورها از دست می‌دهیم بر عهده‌ی منصب‌داران مختلف فرهنگی خواهد بود. چه در دولت و چه در نهادهای کهنه کار یا نوبنیاد انقلابی.


[۱] امّا آنچه نقطه‌ی مهم‌تر عرض من است، خطاب به جوانهایی است که در سرتاسر کشور فعّالیّتهای فرهنگی را به صورت خودجوش شروع کردند که بحمدالله خیلی هم وسیع شده است. من میخواهم بگویم آن جوانهایی که در تهران، در شهرهای گوناگون، در استانهای مختلف، در خود مشهد، در بسیاری از شهرهای دیگر کار فرهنگی میکنند، با اراده‌ی خودشان، با انگیزه‌ی خودشان ـ کارهای بسیار خوبی هم از آنها ناشی شده است که از بعضی از آنها ما بحمدالله اطّلاع پیدا کردیم ـ کار را هرچه میتوانند به‌طور جدّی دنبال کنند و ادامه بدهند. بدانند که همین گسترش کار فرهنگی در بین جوانهای مؤمن و انقلابی، نقش بسیار زیادی را در پیشرفت این کشور و در ایستادگی ما در مقابل دشمنان این ملّت، ایفا کرده است.
بیانات مقام معظم رهبری در حرم مطهّر رضوی- ۱/۱/۹۳
این مجموعه‌های خودجوش مردمی که کار فرهنگی میکنند -که الان در سرتاسر کشور هزاران مجموعه‌ی خودجوش مردمی هست که دارند خودشان کار میکنند، خودشان فکر میکنند، خودشان تلاش میکنند و کار فرهنگی میکنند- روزبه‌روز باید توسعه پیدا کنند؛ دستگاه‌های دولتی باید به اینها کمک کنند. دستگاه‌های دولتی، آنهایی که مربوط به فرهنگند، به جای اینکه آغوش خود را به روی کسانی که نه اسلام را قبول دارند، نه انقلاب را، نه نظام اسلامی را، نه ارزشهای اسلامی را [باز کنند]، آغوش خود را به روی بچّه‌مسلمانها، به روی جوانهای مؤمن، به روی بچّه‌های انقلابی، به روی بچّه‌های حزب‌اللّهی باز کنند؛ اینها میتوانند کار کنند و دارند کار میکنند؛ کارهای فرهنگی باارزشی دارد انجام میگیرد. در همه‌ی زمینه‌ها جوانان انقلابی ما میتوانند تلاش کنند، کار کنند. جوانان عزیز! کشور مال شما است، فردا مال شما است، امروز هم مال شما است؛ بدانید شما اگر در میدان باشید، شما اگر با ایمان به خدا و توکل به خدا حرکت کنید، شما اگر باور به خود داشته باشید، آمریکا و بزرگ‌تر از آمریکا هیچ غلطی نمیتوانند بکنند.
بیانات مقام معظم رهبری در حرم مطهّر رضوی- ۱/۱/۹۵

[۲] از اطراف ایران، گروههای مختلف ارتش و پاسداران و مردم غیرتمند تقاضا کرده‌اند که من دستور بدهم به سوی پاوه رفته و غائله را ختم کنند. من از آنان تشکر می‌کنم؛ و به دولت و ارتش و ژاندارمری اخطار می‌کنم اگر با توپها و تانک‌ها و قوای مجهز تا ۲۴ ساعت دیگر حرکت به سوی پاوه نشود، من همه را مسئول می‌دانم.
من به عنوان ریاست کل قوا به رئیس ستاد ارتش دستور می‌دهم که فوراً با تجهیز کامل عازم منطقه شوند؛ و به تمام پادگان‌های ارتش و ژاندارمری دستور می‌دهم که ـ بی‌انتظارِ دستور دیگر و بدون فوت وقت ـ با تمام تجهیزات به سوی پاوه حرکت کنند؛ و به دولت دستور می‌دهم وسایل حرکت پاسداران را فوراً فراهم کنند.
تا دستور ثانوی، من مسئول این کشتار وحشیانه را قوای انتظامی می‌دانم. و در صورتی که تخلف از این دستور نمایند، با آنان عمل انقلابی می‌کنم. مکرر از منطقه اطلاع می‌دهند که دولت و ارتش کاری انجام نداده‌اند. من اگر تا ۲۴ ساعت دیگر عمل مثبت انجام نگیرد، سران ارتش و ژاندارمری را مسئول می‌دانم. والسلام.
روح‌اللّه‌ الموسوی الخمینی/۲۴ شهر رمضان ۹۹ / ۲۷ مرداد ۵۸

[۳] با توجه به رویش‌های معتنابه و جوشش‌های فراوان فعالیت‌های فرهنگی در سطوح مردمی، خصوصاً جوانان مؤمن و انقلابی، دستگاه‌های فرهنگی نظام و در رأس آنها شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نقش حلقات مکمل و تسهیل‌گر و الهام‌بخش را در فعالیت‌های خودجوش و فراگیر مردمی عرصه‌ی فرهنگ برای خود قائل باشند و موانع را از سر راه آنها کنار بزنند.
بند سوم از حکم آغاز دوره‌ی جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۷/۷/۹۳